commercial break

28 November 2010

Akal, Iman dan Nafsu

situasi 1
terlihat duit sahabat di atas meja


nafsu: kau nampak duit atas meja tu? takde orang punya, rezeki kau tu!
akal: siapalah yang tinggalkan duit atas meja ni, nanti hilang baru nak beringat.
iman: lah, siapa yang tinggal duit atas meja ni. baik aku tolong simpan, nanti tanya diorang. susah kalau dia hilang duit ni nanti.

situasi 2
dalam perjalanan ke sekolah


nafsu: alah, jomlah kita ponteng. mak bapak kau bukan tau pun kita ponteng
akal: janganlah ponteng, kalau kantoi nanti kena denda. taknak lah aku
iman: Allah tu kan maha melihat, sekali pun mak bapak aku tak tau tapi Allah sentiasa tau. taknak la ponteng.

situasi 3
diajak sahabat untuk ke kelab malam


nafsu: jom ke kelab. kat sana nanti boleh kita cuci mata. ramai gadis-gadis cantik kat sana
akal: mak ayah aku tak bagi lah. takkan aku nak pergi jugak.
iman: ish, berdosa lah. aku takut la nak pergi tempat2 macam tu. zina lah semua tu.

situasi 4
azan maghrib sudah berkumandang


nafsu: ish aku letihlah main bola tadi, tak larat nak solat. nanti aku qada' la
akal: rehat dululah, letih bersukan petang2 ni. aku nak tidur kejap, kejap lagi aku bangun mandi lepas tu solat lah
iman: dah azan ni, baik aku mandi cepat2. nanti maghrib habis pulak, tak baik melewatkan solat.

sedikit sebanyak perbezaan antara akal, iman dan nafsu. jadi, di antara ketiga2 tu yang mana akan kita pilih? sama2 lah kita sedikit sebanyak berjihad untuk melawan nafsu. cuba anda lakukan kerana saya juga sedang mencuba sedaya upaya. (^_^)


Domain Murah

Related Posts with Thumbnails