commercial break

10 November 2014

Review Filem Interstellar

Assalamualaikum

Hai. Lamanya tak menulis entri dalam blog ni. Kali ni GR nak menulis review mengenai filem Interstellar yang bermula tayangannya pada 6 November 2014.



Interstellar merupakan sebuah filem arahan Christoper Nolan yang sebelum ini telah mengarah filem yang dilakonkan oleh Leonardo DiCaprio iaitu Inception. Interstellar adalah sebuah filem yang bergenrekan Sains Fiksyen (Sci-Fi). FIlem ini dibintangi oleh pelakon-pelakon seperti Matthew McConaughey dan Anne Hathaway.

Ianya mengisahkan kehidupan Cooper (Matthew McConaughey) yang merupakan seorang bekas juruterbang Nasa yang sudah bersara daripada kerjayanya dan hidup bersama dua orang anaknya iaitu Tom dan Murphy berserta ayahnya Donald. Plot utama filem ini adalah mengenai keadaan di bumi yang sudah mengalami fasa kritikal apabila ruang atmosfera semakin berkurang dengan lapisan oksigen dan dipenuhi dengan nitrogen sebanyak 80%. Keadaan di bumi amat kritikal pada waktu itu dan bekalan makanan semakin berkurang di mana hanya tanaman jagung sahaja yang mampu hidup dan menjadi makanan asasi.

Pengembaraan Cooper bermula apabila secara tidak sengajanya dia dan anak perempuannya Murphy menemui pengkalan NASA selepas berlakunya ribut debu yang pertama. Bermula dari itu Cooper bertemu dengan Dr Brand (Anne Hathaway) dan kembali berkhidmat kepada NASA sebagai angkasawan untuk memulakan pengembaraannya untuk mencari planet di galaksi lain yang berkemungkinan sesuai untuk menjadi tempat tinggal kedua bagi menggantikan bumi. Saksikan pengembaraan hebat Cooper dan Dr Brand di angkasa lepas dalam misi menjejaki planet lain untuk kesinambungan hidup spesis manusia.

Secara keseluruhannya, GR amat berpuas hati dengan penceritaan filem ini yang mampu untuk membuka mata penonton untuk kembali berimaginasi mengenai angkasa lepas. Filem ini menghidupkan semula keinginan GR untuk membaca dan menonton dokumentari mengenai sistem solar kita dan galaksi-galaksi lain. Perjalanan cerita tersusun dengan baik dari permulaan filem sehingga ke penghujung cerita. Grafik filem ini juga memuaskan hati para penonton. Pengakhiran cerita ini mungkin nampak tipikal, namun diselitkan dengan jalan cerita yang tak disangka dan mungkin tersasar dari prinsip sains. 

Filem ini berbeza dengan filem sains fiksyen yang lain kerana ianya bukanlah semata-mata tertumpu kepada kisah fiksyen sebaliknya berasaskan fakta sains astronomi dan fizik yang baik. Bagi peminat-peminat wayang yang ingin mencari kelainan, GR sarankan untuk tonton filem ini dan anda pasti akan berpuas hati.

nota kaki kiri:- GR mampu untuk katakan filem ini layak mendapat 4/5 bintang

*******

No comments:

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails