commercial break

08 November 2011

Mengapa Harus Dibantah Seksualiti Merdeka?

Assalamualaikum

Hai, apa khabar semua? Lama sudah tak menaip entri baru di blog ni. Maaf ya, sibuk dengan banyak perkara. Maklumlah pelajar tahun akhir kan, banyak kerja nak disiapkan. Ini pun tak pasti samada sempat siapkan projek atau tak. 

Baru-baru ni kita digemparkan dengan Seksualiti Merdeka. Apa itu Seksualiti Merdeka?

Seksualiti Merdeka adalah suatu acara tahunan mengenai hak seksualiti yang diadakan di Kuala Lumpur, dengan kerjasama segabungan NGO Malaysia (di antaranya Malaysian Bar Council, SUARAM, Empower, PT Foundation, United Nations, Amnesty International) dan individu-individu. Kami mengadakan bengkel-bengkel, perbincangan, pemutaran filem, penulisan surat dan hal-hal yang lain berkaitan seksualiti. Kami menggunakan istilah 'Seksualiti Merdeka' untuk mengingatkan bahawa walaupun kita telah berpuluh tahun Merdeka, namun tidak semua rakyat Malaysia yang dapat melahirkan diri mereka yang sebenar.

Kami percaya bahawa setiap orang di Malaysia berhak untuk bebas dari diskriminasi, keganasan ataupun gangguan hanya kerana orientasi seksual dan identiti jantina mereka. Kami percaya bahawa kita semua berhak untuk bertanggungjawab terhadap tubuh kita sendiri. Kami percaya setiap orang berhak untuk menyayangi dan disayangi, sama ada dia gay, lesbian, biseksual, transgender, heteroseksual, aseksual, pansexual dan sebagainya.

PS: LGBT = Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender!

Contact us
seksualitimerdeka@gmail.com
Facebook Seksualiti Merdeka

sumber dari seksualitimerdeka.org

Seksualiti Merdeka telah dimulakan sejak 29 Aug 2008. Mereka memperjuangkan hak bagi golongan LGBT seperti yang diberitahu di atas. Walaupun telah lama penganjuran ini dimulakan, baru-baru ini ianya telah menimbulkan kekecohan dengan pendedahan oleh media massa. Bagi golongan yang menyokong penganjuran ini merasakan bahawa tiada salahnya untuk mereka meneruskan aktiviti ini. Mengapa harus mereka dihalang sedangkan mereka tidak menghasut sesiapa untuk menyertai mereka, cuma membela kaum-kaum minor yang 'didiskriminasi' oleh majoriti yang lain.

Jadi mengapa harus mereka disekat? Ini adalah jawapan dari GR sebagai salah seorang rakyat yang membantah penganjuran ini.

1. Secara terang-terangan berlawan dengan normaliti baik dari segi agama, budaya dan moraliti.

Manusia dicipta dengan norma mencintai pasangan yang berlainan jantina. Biarpun ada sesetengah golongan yang dicipta dengan sedikit perbezaan, di mana ada lelaki yang berperwatakan lembut dan ada wanita yang bersifat kasar, tapi itu tidak bermakna mereka tidak diberi pilihan untuk berpasangan dengan wanita/lelaki normal. Malah seperti semua rakyat sedia maklum, Malaysia merupakan sebuah negara Islam dan majoriti rakyatnya sendiri adalah muslim. 

Jadi, secara terang-terangan ianya tidak dapat diterima oleh majoriti rakyat yang tidak mempersetujui perkara ini kerana berlawanan dengan apa yang digariskan oleh agama. Berpasangan dengan sesama jantina adalah haram di sisi agama Islam. Adakah ianya menghairankan apabila orang-orang muslim menentang semua ini? Langsung tidak menghairankan, tetapi lebih menghairankan apabila ada orang Islam yang bersetuju malah menyokong kuat penganjuran Seksualiti Merdeka ini.

Sesuatu perkara kalau dah terang-terangan luar daripada kebiasaan pasti akan ditolak oleh semua orang. Contohnya, kalau kita terjumpa seseorang berjalan di khalayak ramai tanpa berpakaian langsung, adakah kita akan biarkan dia? Pasti semua orang tak selesa, tapi dia ada hak untuk berkelakuan sebegitu. Jadi mengapa dia tak diberi hak tersebut? Perkara yang sama juga berlaku kepada kami sebagai orang-orang muslim. Bahkan rasanya orang bukan muslim juga ramai yang tidak bersetuju dengan perkara ini.

2. Diskriminasi kepada golongan gay dan lesbian? Apa itu?

Sebelum membeli tiket komuter, adakah kita diminta untuk mendedahkan kecenderungan seksual kita? Semasa mendaftar di institusi pengajian tinggi atau sekolah, adakah ditanya mengenai kehendak seksual? Adakah golongan homoseksual dan biseksual diasingkan dalam pusat pengajian yang berasingan, kenderaan awam yang berasingan, dan sebagainya? Langsung tidak, bukan? Jadi, dari segi apa yang dikatakan ada diskriminasi ke atas mereka?

Dari segi sikap orang ramai? Cuba bayangkan, kalau orang ramai jumpa seorang lelaki yang berpakaian sepenuhnya seperti wanita, adakah boleh diterima? Itu yang sebenarnya berlaku. Mereka ini sudahlah mengamalkan kecenderungan seksual yang berbeza, malah sengaja menunjukkan sikap mereka secara terang-terangan. Berpakaian seperti wanita sedangkan mereka lelaki. GR sendiri mempunyai pengalaman yang sama. Langsung tidak bercakap dengan seorang lelaki lembut walaupun selalu jumpa. Mana taknya, kalau dah berpakaian seperti perempuan di kawasan kolej lelaki. Bukannya tak ada kawan-kawan lain yang lembut, tetapi taklah seteruk dia.

Kesimpulannya, masyarakat ini bukannya sengaja nak menghina atau bersikap dingin dengan golongan seperti ini, tetapi masyarakat sendiri tidak selesa dengan sikap mereka. Kalau ingin diterima dengan selesa, mereka sendiri harus menerima masyarakat. Malah sepatutnya mereka sendiri menerima kejadian diri mereka sendiri. Kalau dah lelaki tu, lelaki juga. Tak perlulah nak jadi wanita, dan kalau dah jadi seorang lelaki kenalah berpasangan dengan wanita. Sama juga dengan wanita. 

3. Pengaruh kuat yang mampu ditimbulkan oleh Seksualiti Merdeka

Siapa kata penganjuran Seksualiti Merdeka ini tidak menghasut orang lain untuk mengubah kecenderungan mereka? Seandainya Seksualiti Merdeka ini diteruskan, makin ramai golongan homoseksual dan biseksual yang akan dilahirkan. Cuba bayangkan, jika sebelum ini ada golongan yang takut untuk menyatakan kecenderungan seksual mereka malah dengan perlahan-lahan cuba untuk kembali menerima hakikat melihat penganjuran Seksualiti Merdeka terus berjaya. Mereka ini sudah pastinya akan cuba untuk kembali kepada sikap yang lama, kerana melihat ramai golongan yang mampu untuk bertahan.

Pengaruh itu tetap ada, walaupun tidak terlihat secara zahir. Maka, sepatutnya penganjuran ini dihalang daripada diteruskan. 

Itu saja 3 pendapat daripada GR. Maaf sebab dah lama tak menulis, jadi semuanya rasa asing. Nak sampaikan isi pun dah tak biasa, huhu. Jadi kalau rasa macam susah nak baca tu harap maklumlah ya, hehe. Apa-apapun, GR memang secara keras membantah Seksualiti Merdeka ini daripada diteruskan. Tolonglah jangan mencetuskan provokasi sesama rakyat. Isu ini seharusnya diselesaikan dengan bijak. Kemarahan saja tidak akan dapat membuahkan hasil. Di samping membantah, kita sendiri harus mengingatkan generasi kecil yang sedang membesar mengenai perkara ini, agar mereka mampu untuk hidup dalam generasi yang lebih sihat akal dan mindanya.

nota kaki kiri:
1. Teringat kisah kaum Nabi Lut a.s yang dihancurkan kerana mengamalkan seks sesama jantina.
2.sedangkan haiwan pun pandai berpasangan dengan yang berlawanan jantina, inikan pula manusia yang berakal. #sigh

5 comments:

cik kompas said...

hurmmm....macam2...lagi haru kalau tiba2 ada adik2 yg bertanya soalan tntang hal ni..apa nk jwb?

Semoga kita semua sentiasa dilindung dari segala kemaksiatan itu...

nub said...

kalu dari segi creative art, hak penulisan dan seni, aku sokong cuma dari segi genderisme ni sama sekali kena tolak

Zulfikar Hazri said...

hujah mantap...

dorang nak iklankan dosa dorang...

dorang dah mabuk undi.. asal undi ok, demokrasi atas kepala.. agama no 2, 3....

Akim Iqbal said...

Siapa yang sokong benda ni ? Hanya orang yang tak siuman saja yang akan sokong

megane chan said...

saya suka pd nota kaki yg no.2
terbaik!

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails