commercial break

04 December 2014

Tempat-tempat beriadah di Johor Bahru bahagian 1

Assalamualaikum.

Hai semua. Kali ni GR nak berkongsi sedikit tempat-tempat yang boleh dikatakan sesuai untuk melepak ataupun beriadah di waktu hujung minggu di Johor Bahru. Memandangkan sudah hampir 3 tahun GR bekerja di sini, jadi GR dengan suka hati nak berkongsi tempat-tempat yang anda boleh singgah sekiranya berada di Johor Bahru. Mana tahu, ada yang tercari-cari tempat untuk dikunjungi namun tak tahu kan.

1) DANGA BAY

Danga Bay merupakan tempat yang tidak asing lagi di Johor Bahru. Dahulu ianya merupakan pusat tumpuan bagi pengunjung samada dari Johor sendiri ataupun dari luar. Namun, kewujudan tempat-tempat baru di kawasan sekitar dan juga pembangunan dan penambakan laut menyebabkan Danga Bay sedikit terjejas. Tetapi, anda semua masih boleh mengunjungi tempat ini untuk menghilangkan stress dan mengambil angin. 

Bagi GR, waktu paling sesuai untuk mengunjungi Danga Bay adalah pada waktu malam di mana terdapat permainan-permainan dan juga karnival di kawasan tersebut. Kawasan tersebut juga meriah dan anda boleh menyaksikan gelagat orang ramai yang berkunjung. Jika anda datang ke Johor Bahru untuk melawat keluarga, anda boleh berkunjung ke sini.


Funfair. Boleh cuba nasib

Tak tahu apa namanya ni

Yang ni paling mencabar di sini

2) BAZAR KARAT

Tempat kedua adalah Bazar Karat. Bagi mereka yang ingin membeli barang secara lambak dan dalam keadaan santai, bolehlah berkunjung ke sini. Sekali-sekala ada juga persembahan jalanan ataupun busking yang menghiburkan pengunjung. Bagi GR, tempat ini lebih santai berbanding Uptown Pandan yang berada dalam ruang tertutup dan agak melemaskan Anda juga boleh membeli kraftangan di sini.




3)BUKIT LAYANG-LAYANG PASIR GUDANG

Lokasi ketiga agak jauh dari kawasan bandar iaitu Bukit Layang-Layang di Pasir Gudang. Perjalanan dari Pusat Bandar ke sini mengambil masa lebih kurang 30 minit. Kawasan ini sesuai untuk mereka yang ingin beriadah dan bersenam pada waktu siang (lebih sesuai pada waktu petang). Tempat ini juga sesuai untuk kanak-kanak bermain bersama ibu bapa malah terdapat ramai orang yang bermain layang-layang di sini. 

Di sini juga ada sebuah muzium layang-layang yang menceritakan asal-usul layang dan kisah layang-layang di seluruh dunia. Setahun sekali, Bukit Layang-Layang ini juga akan menjadi tumpuan untuk Karnival Layang-Layang Sedunia. Jika anda berkesempatan, boleh cuba untuk hadir ketika festival itu berlangsung nanti.Jom tengok gambar-gambar di sekitar kawasan Bukit Layang-Layang pula.


Kawasan hijau dan menyegarkan untuk berjoging

Ada juga taman permainan untuk kanak-kanak beriadah

Pemandangan matahari terbenam yang indah di kawasan tasik

Muzium layang-layang




Sekian sahaja untuk kali ini. InsyaAllah untuk bahagian dua akan ada sambungannya. 

notakakikiri:- masih lagi tercari-cari tempat lain untuk disinggahi. ada cadangan?

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails