commercial break

16 July 2012

Derma darah: Kelebihan dan syarat-syaratnya

Assalamualaikum.

Kita sering mendengar bahawa menderma darah akan menyebabkan seseorang menjadi gemuk, berkemungkinan untuk mendapat penyakit HIV dan juga ada yang takut darahnya tak cukup apabila menderma darah. Jadi, hari ini GR nak senaraikan sedikit kelebihan menderma darah dan juga syarat-syarat bagi penderma darah.


Kelebihan menderma darah:-

1. Meransang tubuh badan untuk menghasilkan banyak sel-sel darah yang baru. Secara tidak langsung, menyihatkan tubuh badan memandangkan sel-sel darah baru berkeupayaan membawa oksigen dengan lebih berkesan.

2. Kecekapan badan menggunakan zat besi dalam badan akan meningkat kerana ia diperlukan untuk menghasilkan sel darah merah yang baru. Proses ini membantu mengawal kandungan zat besi dalam badan dan mengelakkan pengumpulan zat besi berlebihan di jantung yang boleh menyebabkan sakit jantung.

3Secara purata tahap zat besi dalam badan seseorang lelaki ialah kira-kira 1,000 miligram tetapi pada wanita (sebelum menopaus atau putus haid) hanyalah 300 miligram saja. Pengeluaran zat besi pada wanita berlaku ketika haid dan inilah sebabnya wanita muda terlindung daripada sakit jantung. Risiko sakit sama dengan lelaki apabila wanita menopaus kerana zat besi mula terkumpul banyak dalam badan mereka.

4. Setiap kali anda menderma darah, anda akan mengeluarkan sebahagian daripada zat besi dari badan. Ada kajian menunjukkan zat besi berlebihan akan mempercepatkan pengoksidanan (oksidasi) kolesterol, satu proses yang dianggap boleh menyebabkan kerosakan salur darah dan akhirnya mengakibatkan penyakit kardiovaskular (serangan jantung dan strok).

Itu adalah antara kebaikan-kebaikan menderma darah. Jadi, mari lihat apa pula syarat-syarat yang diperlukan untuk melayakkan anda menderma darah.

Syarat-syarat untuk menderma darah:-

1. Berumur 18-60 tahun dan mempunyai berat badan melebihi 45 kilogram.

2. Tahap Haemoglobin melebihi 12.5 peratus.

3. Tiada penyakit kronik.

4. Tidak mengambil preskripsi atau ubat-ubatan seperti aspirin, pain killer dan sebagainya.

5. Tidur yang mencukupi, 5 jam atau lebih.

6. Sudah makan dan minum yang mencukupi sebelum menderma darah.

Itu saja rasanya senarai yang dapat GR beri kali ini. Seruan GR untuk semua, janganlah takut untuk menderma darah. Anda mampu membantu untuk menyelamatkan nyawa orang yang memerlukan darah. Bayangkan, kalau keluarga anda sendiri yang mengalami kekurangan darah, dan anda tidak mampu untuk menderma, bagaimana perasaannya? Setiap titis darah yang anda derma tu, amat berharga. Hihi, jadi dermalah darah anda kepada yang memerlukan. Tapi pastikan anda makan dan minum secukupnya sebelum menderma darah, kalau tak jadi seperti GR yang hampir pitam selepas menderma. Nak kata tak makan, baru selesai makan tengahari, tapi mungkin kerana makan tak mencukupi, hampir pitam jadinya. Jatuh saham depan jururawat-jururawat cantik tu, hihi.

Sumber rujukan:-


2 comments:

Fairuz Zainal said...

berat aku dulu 56kg tp taknak jugak derma darah -_-"

sekarang berat dah turun kepade 45kg. lepas tak? hahaha!

p/s: oiiii kau reply entri aku keh? hahahahaha okbai!

Sya_Merpati Putih 88 said...

mmg banyak faedah derma darah nie..masa zaman sy study kat poli pernah nk derma darah, dah siap duduk kat kerusi then bangaun balik..sbb takut dgn jarum..so tak jadik derma darah, takut punya pasal..APTB...=,="

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails