commercial break

05 June 2011

Mari Belajar Bahasa Jepun bahagian 2

Assalamualaikum w.b.t.

GR baru pulang dari mengikut rombongan menghantar pengantin siang tadi. Dah lama tak ikut rombongan pengantin. Kali terakhir masa majlis kahwin pakcik GR dulu, itu pun lebih kurang 7 tahun lepas kalau tak silap. Meriahnya majlis kahwin rumah tadi, Bila eh GR nak kahwin? Haha. Kawan-kawan GR pun ramai yang dah kahwin ni hah. Asyik datang bawa perut saja pergi majlis orang, hehe.

Anda boleh mulakan dengan bahagian 1 dulu :)
Bahagian 1

Ok, kita teruskan dengan segmen untuk hari ini.

Sensei - Cikgu
Gakusei - Pelajar
Namae - Nama
Mo - Juga
No - Punya (GR akan tunjukkan cara penggunaannya di bawah)
O - Awak (penggunaan untuk penyambungan ayat)

Nombor kita kali ini

11 - juichi
12 - juni
13 - jusan
14 - juyon (sebutannya yong, bukan yon)
15 - jugo
16 - juroku
17 - junana
18 - juhachi
19 - jukyu
20 - niju

Untuk nombor dalam kategori puluh ini, penggunaannya adalah mudah. Hanya dengan menggabungkan 2 nombor tersebut. Contohnya:

21 = 2 (ni) + puluh/10 (ju) + 1 (ichi)
     = nijuichi

31 = 3 (san) + puluh/10 (ju) + 1 (ichi)
     = sanjuichi

anda faham?

ok, perkataan untuk hari ini:

~jin - warganegara (nihon-jin = warganegara jepun)
nani/nan - apa
nani-jin - warganegara apa
shigoto - kerja

Dialog untuk hari ini:

1: O-namae wa nan desu ka
(Nama awak ialah apa?)

2 :Watashi no namae wa GR desu
(Saya punya nama ialah GR)

1: GR-san wa nani-jin desu ka
(GR warganegara mana?)

2: Watashi wa Mareshia-jin desu
(Saya warganegara Malaysia)

1: O-shigoto wa nan desu ka
(Pekerjaan awak ialah apa?)

2: Watashi wa gakusei desu
(Saya ialah pelajar)

1: Watashi mo gakusei desu
(Saya juga pelajar)

2: So desu ka
(Oh, ye ke)

Sekian sahaja untuk kali ini. Wassalam

7 comments:

Dea said...

wah..best2..:)

cik kompas said...

わたしの なまえは ナジラです。

cik_zetty said...

pening lalat, versi satu punye tu pun pening hahahah

dark knight 94 said...

konichiwa...

namae wa dark knight..DK...selamat berkenalan...arigato...oyasuminasai(selamat malam)...mata ashita(jumpa lagi)...

i am S!L4H.. said...

wahh ade kelas bahase jepun la sini. heheh. baru sempat skodeng kejap2 ni..

try sket..
watashi no namae wa silah desu. ahakss

Terbang Bersamaku said...

wah info yg sangat menarik...thanks sudi share...buat lah lagi entry mcm nie ye..(^____^)

Nur Sara Sufia said...

Watashi no namae Sara desu.. ahakss.. ni jelah yg saya reti

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails