commercial break

20 April 2011

Adat berkawan

Assalamualaikum. 
Entri kali ini mengenai persahabatan. Sebenarnya tujuan entri ini dibuat adalah untuk salah seorang rakan GR yang sedang menghadapi masalah dengan rakan-rakan beliau. Jadi, harapan GR agar beliau dapat menyelesaikan masalah tersebut dengan tenang dan tanpa sebarang masalah besar.

sumber google
Semua orang ada kawan mereka yang tersendiri bukan? Bohonglah kalau ada yang kata dia tak ada kawan, atau dia tak perlukan kawan. Ada ke yang tak ada kawan dalam dunia ni? Hidup dia seorang saja, langsung tak fikir nak bina hubungan dengan orang lain. Ada ke? Err, kalau ada, GR pun tak tahu nak cakap apa dengan orang tu.

Kenapa perlu ada kawan?

Kawan-kawan sangat penting dalam kehidupan kita. Kenapa GR cakap macam tu? Sebabnya cuba anda bayangkan, kalaulah anda melanjutkan pelajaran di tempat orang, atau senang cerita di luar negara sebagai contohnya. Ok, itu kali pertama anda pergi ke tempat tersebut dan anda memang tak kenal sesiapa. Tapi, anda tak mahu berkawan dengan sesiapa pun. Bukan ke susah untuk anda teruskan kehidupan di tempat tersebut? Nak cari tempat makan tak tahu, nak cari kedai untuk beli barangan pun tak tahu. Jadi, kan ke penting untuk kita punyai kawan di mana sahaja kita berada?

Lagi satu, takkan setiap hari nak duduk diam tanpa bercakap dengan sesiapa pun kan? Mestilah kita nak bercakap dengan orang lain, terutamanya perempuan yang punyai kuota percakapan yang banyak, hehe (jangan marah :P). Jadi, untuk memudahkan cerita, kesimpulannya penting untuk kita punyai kawan dalam kehidupan kita samada untuk jadi teman berbual, teman meluahkan perasaan, teman di kala kesusahan, dan banyak lagi.

sumber google

Ada ke kawan yang tak pernah bertengkar?

Hah, kalau pasal masalah bertengkar dengan kawan-kawan ni perkara biasa sebenarnya. Bukanlah bermaksud pertengkaran sehingga pukul memukul, tapi sekadar pertengkaran kecil atau percanggahan pendapat, dan lebih mesra dipanggil pertengkaran manja, hehe. Biasalah, dalam bercakap tu kadang-kadang ada yang terasa hati atau tak sama pendapat. Kadang-kadang kita terkutuk lebih ke, tergurau lebih, itu semua perkara biasa.

Kalau bab pertengkaran besar ni susah sikitlah nak diperkatakan. Ada juga yang bertengkar sampai putus tali persahabatan tu. Sampai tak bercakap selama-lamanya, jumpa pun tak mahu. Bila nampak muka kawan yang seorang tu, cepat-cepat mengelak dari bertembung. Ada juga kes macam ni, tapi itu semua berpunca dari ketidakserasian, ataupun dah memang tak ada jodoh untuk bersahabat.

sumber google

Apa nak buat kalau bertengkar?

Biasanya kalau dah bertengkar besar-besaran ni, agak susah untuk berbaik semula kan? Tapi ianya agak susah, bukannya mustahil. Seeloknya diselesaikan semuanya semasa pertengkaran itu berlaku,. Kedua-dua pihak sepatutnya mengambil inisiatif sendiri untuk menyelesaikan pertelingkahan tersebut. Tak perlu tunggu ada orang ketiga untuk meleraikan. Kadang-kadang, kita kena lunturkan ego kita untuk mengelakkan pertengkaran yang lebih. Cara termudah adalah dengan mengalah. Tak rugi pun kalau kita mengalah dan bersabar. Bukan boleh bawa ke mana pun ego yang ada tu. Belajar untuk mengalah dan bersabar.

Tapi, ada juga kes yang mana tak boleh untuk mengalah, sebaliknya perlukan jalan penyelesaian. Berbincang, cara terbaik untuk kes-kes seperti ini. Kedua-dua pihak seharusnya berbincang sesama sendiri. Sekalipun jika salah satu pihak tak mahu untuk berbincang, pihak yang satu lagi seharusnya mencuba untuk mencari jalan berbincang dahulu. Jika sudah tiada jalan penyelesaian juga, eloklah jika ditinggalkan sahaja masalah itu. Kadang-kadang kita perlu untuk kehilangan kawan demi menjaga kepentingan diri kita dan juga orang lain. Tapi, bukan bermaksud kita perlu kehilangan semua kawan ketika bertelingkah, cuma ada sesetengah kawan tu tak boleh untuk kita ikuti. Senang cerita, biar kawan tu rasa kesan keegoan mereka supaya mereka tersedar sendiri. 

Apa yang boleh kita lakukan adalah doakan sahaja agar mereka terpelihara. Itu yang seeloknya.

sumber google

Ok, itu sahaja rasanya pesanan untuk entri kali ini. Apa pun, nasihat GR adalah pandai-pandailah dalam memilih kawan. Kawan boleh membawa kita menuju jalan kebahagiaan, kawan juga boleh membawa kita jalan menuju kehancuran. Semoga kita semua bertemu dengan kawan-kawan yang sejati. Amin~

Sekian kali ini, wassalam.

nota kaki kiri: sangat menghargai kawan-kawan GR =)

7 comments:

cik_zetty said...

sedih bile hilang kwn mcm tu tapi mcm yg awk ckp kan "ada kwn yg kite kene tinggalkan" :'(

nur izhani farahana said...

nice entry.sekarang ni nak pilih "KAWAN" sangat susah. :)

Fitri Karim said...

cik zetty: sukar kan untuk buat keputusan? tapi kita kena berani untuk ambil risiko.

nur izhani: terima kasih. ya betul, kena pandai untuk memilih =)

Syafiq Rosli said...

nice one bro..kawan tuh penting kan..

Fitri Karim said...

syafiq: terima kasih. ya, penting, sangat penting =)

lini hasnan said...

kawan senang ramai, kawan susah? huh!

Fitri Karim said...

lini: kena pandai memilih =)

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails