commercial break

29 August 2011

Lagenda Ketupat Bahagian 2

Assalamualaikum.

GR sangat pasti bahawa semuanya sedang teruja untuk berhari raya pada esok hari, insyaAllah kan? GR juga begitu, walaupun sebelum ni tak ada rasa teruja sangat, tapi dah tinggal 1 hari nak raya tu terasa jugalah, hehe. Sekarang GR sedang menunggu ketupat lemak yang GR ceritakan sebelum ini untuk masak. Memang tak sabar rasanya nak makan, huhu.

Jadi, kita teruskan dengan kisah seterusnya. Apa yang membezakan ketupat lemak dan biasa adalah, ketika direbus, ketupat ini akan ditambah dengan santan dan juga garam bagi meninggalkan rasa lemaknya itu. Itu je perbezaannya sebenarnya, huhu. Tapi kalau dari segi rasa, memang jauh berbeza antara kedua-duanya. Ketupat lemak jauh lebih sedap dari ketupat tawar. Ini bukan nak cakap lebih-lebih punya, hakikat ni, hehehe.

sarung ketupat yang telah siap diisi dengan beras

proses menambahkan santan. tambah garam tadi tak ambil gambar pulak, huhu
masa mula-mula masak tadi
20 minit sebelum entri ni ditaip

Ok, ketupat ni tak masak lagi. Jadi tak dapat nak tunjuk. Kalau tunjuk pun bukan dapat rasa kan, haha. Ya, lagi sekali nak beritahu, ketupat ni sedap, huhuhu. Dah dah, ada yang terliur pulak nanti, hehe. Ketupat ni sedap dimakan sama seperti ketupat biasa, iaitu dengan rendang, sambal ayam, dan sewaktu dengannya. Jadi kepada yang nak mencuba buat tu tahun hadapan, bolehlah cuba ya. Tentang sukatan, err Gr tak tahu, huhu. Mak yang sukat semua. 

Kalau nak rasa tahun ni, jemputlah datang ke rumah ya, hehe. Tapi biasanya ketupat paling lama tahan 2 hari, sebab cepat habis. Buat pun bukan banyak sangat kan. Jadi, jemputlah datang ke rumah ya kalau nak rasa. 

Ok, dalam kesempatan ini GR nak mengucapkan Selamat Menyambut Aidilfitri 1432 Hijrah kepada semua yang membaca. Maaf dipinta jika ada terkasar bahasa dan tersilap kata. Semoga semua dapat beraya dengan suasana ceria dan bahagia. Raya biar dalam keadaan sederhana. jangan terlalu membazir ok. Jaga diri juga buat semua.

Di bawah ni GR sediakan satu video istimewa, hehe. Sepintas lalu bagaimana untuk anyam ketupat. GR tak pandai sangat pun, biasa-biasa saja. Sebab dah janji nak tunjuk sebelum ni, jadi GR buatlah video ni. Sepintas lalu saja tau, huhu. 

video

Ok, rasanya cukup sampai di sini saja. Bercuti dari talian internet untuk beberapa hari. InsyaAllah akan kembali mengunjungi blog rakan-rakan yang lain selepas ini. Berhati-hati ketika beraya ok, jangan terlalu ikut nafsu. Sekian, wassalam.

nota kaki kiri: raya kali ni lama kat rumah, hehehe

5 comments:

Zulfikar Hazri said...

perghhh 1st time tau pasal ketupat lemak...

org perak tak masak ketupat..

budak johor mana aku nak pau ketupat lemak taun ni ehhh .. haha

Terbang Bersamaku said...

ketupat lemak...? tak pernah rasa lagi nie..nie first time tau ade stail masak ketupat cam nie..mana awk dpt idea nk wat ketupat cam nie..?

~Selamat hari raya maaf zahir dan batin..~(^___^)

cik kompas said...

wah3....sedap ni...

rendang ada dak ni...

Bella Bell said...

ok fine.. 1st time dengar.. hehee..


selamat hari raya :)

i am S!L4H.. said...

gedung, ketupat lemak ade lg x raye ke 12 ni? hee

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails