commercial break

23 May 2011

| Tahukah anda | Proses rawatan air yang anda gunakan untuk kehidupan seharian

Assalamualaikum.

Fuh, lamanya tak menaip entri baru. Maaflah kalau ada yang tunggu entri baru dari GR (ada ke?), hehe. GR sekarang dalam musim praktikal, hujung minggu pula GR sudah mula bekerja. Kerja sambilan saja, di kedai makan di kampung GR, gaji taklah mahal, sekadar cukup buat bekalan untuk praktikal cukuplah. Jadi penat tu agak penat jugalah. Ya lah, 7 hari berturut-turut bekerja kan, mestilah penat. Jadi sekarang ni, mungkin blog ini akan kurang dikemaskini dengan entri baru.

sumber google
Apa perasaan anda apabila melihat gambar di atas? Adakah anda berselera untuk minum air seperti di dalam gambar tersebut? Mana mungkin anda berselera kan? Hehe. Ok, kali ini GR ingin berkongsi sedikit maklumat mengenai air yang digunakan di dalam kehidupan seharian kita, samada untuk minum, masak, mandi mahupun membasuh. Semuanya datang dari punca yang sama, air paip.

Adakah anda tahu bagaimana air yang anda gunakan seharian menjadi seperti yang anda lihat sekarang? Apa yang GR maksudkan adalah, anda menggunakan air yang tidak berwarna seperti lumpur, seperti yang anda lihat di sungai, air yang anda gunakan adalah bersih, walaupun ada masanya air itu sedikit kotor. Jadi, hari ini GR ingin ceritakan serba-sedikit mengenai proses rawatan air yang dijalankan supaya anda tidak samar-samar mengenai air yang dirawat itu.

Proses rawatan bermula dengan proses pengambilan air atau intake. Untuk proses ini, pam diperlukan untuk mengepam air masuk ke pusat rawatan. Proses seterusnya adalah:

kalau tak jelas boleh klik
Apa yang anda lihat di dalam gambar di atas adalah proses pengudaraan atau aeration. Proses ini bertujuan untuk menyingkirkan bahan-bahan organik dengan memberi aliran udara kepada air tersebut. Hidupan-hidupan organik yang terkandung di dalam air tersebut akan mula mengalami proses penguraian apabila menerima oksigen.


Proses seterusnya adalah proses koagulasi (coagulation) di mana proses ini bertujuan untuk mengumpul bahan-bahan terampai. Prosesnya adalah melalui penambahan bahan kimia yang berfungsi untuk memberi daya tarikan kepada partikel-partikel terampai tersebut. 

klik untuk lebih jelas lukisan yang buruk ini :P

Seterusnya adalah proses flokulasi (flocculation). Proses ini adalah kesinambungan daripada proses sebelum ini. Tujuannya adalah untuk membenarkan floc terbentuk. Floc adalah keadaan di mana partikel-partikel itu membentuk kumpulan yang lebih besar dan berat.

lebih besar bila diklik
Kita beralih kepada proses yang seterusnya iaitu pemendapan (sedimentation). Proses ini bertujuan untuk memendapkan partikel-partikel berat yang terhasil daripada 2 proses sebelum ini. Partikel-partikel itu kemudiannya boleh dibuang daripada air tersebut. 

sumber google
Ok, ini adalah proses seterusnya iaitu penapisan (filtration). Proses ini rasanya semua orang boleh faham, iaitu untuk menapis air tersebut. Tetapi tujuannya adalah untuk saja-saja menapis, tetapi untuk menapis bahan-bahan yang tidak boleh dibuang melalui proses sebelum ini. Bahan-bahan yang terlepas akan ditapis dan dibuang di proses ini.

Ok, proses yang terakhir adalah proses penambahan klorin (chlorination) di mana klorin ditambah untuk membunuh kuman-kuman yang terdapat di dalam air tersebut. Tetapi bukan semua kuman dapat dibunuh, dan disebabkan itu kita perlu untuk memasak air sebelum dibunuh kerana bakteria-bakteria dapat dibunuh apabila suhu air mencapai tahap yang tertentu seperti 100 darjah celcius. 

Jadi, jika anda tertanya-tanya mengapa air yang didapati di rumah kita kadangkala berbau klorin, penjelasannya adalah kadang-kadang, dos klorin yang ditambah melebihi paras yang secukupnya. Untuk masalah air yang kekuningan seperti warna karat pula adalah kerana paip yang digunakan untuk membekalkan air adalah jenis lama iaitu besi dan telah berkarat. 

Oleh kerana masalah kos juga, sistem rawatan air di negara kita bukanlah seperti negara jiran kita iaitu Singapura yang menggunakan proses osmosis berbalik (reverse osmosis) yang menghasilkan kualiti yang sangat baik. Kita menggunakan sistem konvesional yang mengutamakan proses-proses asas. Tetapi kualiti air masih lagi mencapai tahap yang dibenarkan. Jika mampu, anda boleh menggunakan sistem penapis RO di rumah anda, tetapi anda harus memahami dahulu bagaimana penapis itu berfungsi. Jangan nanti anda sendiri tidak berpuas hati dengan kualiti air tersebut.

Ok, rasanya cukup sampai di sini saja. Penjelasan GR hanyalah secara umum dan bukannya secara mendalam. Jika anda berminat untuk mengetahui secara mendalam anda bolehlah mencari maklumat di internet, atau juga boleh bertanya di laman facebook gedungrasa. GR akan cuba menjawab sekadar yang termampu. 

Sekian, wassalam.

nota kaki kiri: tak rugi kalau kita berkongsi ilmu
lukisan yang buruk sila abaikan ok! haha

9 comments:

peep said...

air telaga gak senang.. xya tapis2.. :)

cik azeya said...

fuh. patutlah air rumah aku bau klorin. :(

GR said...

air telaga juga harus dirawat sebenarnya :)

ainun~ said...

proses air tu kat negeri mne?

ainun~ said...

proses air tu kat mane ye?

GR said...

ainun: proses rawatan air ni ada kat setiap negeri. ikut keperluan, lain negeri, lain bilangan pusat rawatannya. tapi, yang dalam gambar tu loji rawatan air di melaka :)

Nurasyraah Amilin said...

nota yg sangt lengkap dan jelas... thanks.. sangat membantu..:)

Laman Iqra' said...

Boleh share tak maklumat ni..sgt berguna..

Nama Saya Zita Inra said...

salam.boleh tak tunjukkan proses penapisan air pam air telaga? tq.. sudi2 reply kat blog saya ek.. http://www.zitainra.blogspotcom

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails