commercial break

25 December 2010

Promosi bahagian tiga

Assalamualaikum

Sumber masih dari google

"Hah? Kau dah bertunang? Kenapa kau tak beritahu aku? Senyap-senyap je kau ya" Chawi terperanjat dengan kenyataan Nub itu. Nub hanya tersenyum tanpa bersuara. Jika dia panjangkan lagi cerita, macam-macam yang akan ditanya, itu yang difikirkannya. "Alah, emak kahwinkan aku" terdengar deringan nada dering telefon bimbit Nub berbunyi menandakan ada mesej yang masuk. Mukanya berkerut-kerut membaca mesej itu seolah-olah ada yang mengganggu fikirannya. "Chawi, aku kena balik. Ada hal penting ni" ujar Nub kepada Chawi. "Ok lah, tapi kau lepas ni kahwin jangan tak jemput pulak" Chawi memerli rakannya itu. Nub tergelak kecil sambil melangkah keluar dari rumah itu. Dia melambai kepada Chawi sebelum beredar.

Sementara itu di kawasan ruang legar Pasaraya Jusco Bukit Tinggi, Rabiatul kelihatan berlegar-legar tanpa arah tujuan. Dia berseorangan di kala ini. "Alah, ku sangkakan panas tapi terhujan pulak. Macam mana aku nak balik rumah ni. Lambatlah aku sampai nanti" Dia mengeluh sendirian. Dia teringatkan Kak Shida yang berada di rumah, lalu dia mengeluarkan telefon bimbit dari beg tangannya. Nombor Kak Shida dengan pantas didail. Kak Shida berlari mendengar deringan telefonnya. Dia yang ketika itu berada di dapur terpaksa meninggalkan kerjanya untuk menjawab panggilan. "Oh, si Abi ke" Kak Shida berkata apabila terlihatkan namanya dari skrin telefon. "Assalamualaikum. Ya Abi nak apa?" Kak Shida bertanya. "Kak, Abi balik lambat. Kat sini hujan lebat" Rabiatul berkata. "Hah, alang-alang lambat tu pergilah tengok Motor Show 2010 kat situ. Ambil gambar, akak nak tengok nanti ya" Kak Shida mencadangkan kepada Rabiatul. "Ok kak, insyaallah" Rabiatul membalas.

Telefonnya disimpan kembali di dalam beg. Dia tersenyum sendirian mengenangkan cadangan kakaknya itu. Dia sendiri tidak teringat ada pameran kenderaan sedang berlangsung. Lalu dia mengorak langkah menuju ke kawasan pameran. "Abi, oi Abi!" dari belakang kedengaran seseorang memanggil namanya. "Hah, kau ke Hanis. Aku ingat siapa yang panggil aku tadi. Kau nak ke mana ni?" Rabiatul bertanya. Gadis yang ditemuinya adalah Hanis, rakan sekolahnya. "Aku nak ke pameran kat sini. Kau?" soal Hanis kepada Rabiatul. "Aku pun sama jugak." Rabiatul menjawab ringkas. "Lah, ye ke. Dah tu, apa tunggu lagi? Jom jalan" dengan perasaan riang kerana sudah berteman, Hanis berkata-kata. Sedang mereka asyik berjalan, tiba-tiba kelihatan seorang perempuan cuba untuk menegur mereka. "Hello, i am Miss El. Could you guys please listen to me for a while? tegur seorang perempuan berpakaian kemas kepada mereka. "For what?" Rabiatul bertanya meminta kepastian. "I just want both of you to take part in my 30 minutes survey. Could you?' Miss El cuba untuk memujuk. "You see, i am from beauty saloon. We just open new branch here. And we want to give a discount ticket for lucky person to get the facial treatment session with us. Do you want to take part or not?" Miss El menerangkan dengan jelas kepada mereka. "Eh, is that so? We are so sorry. We are in hurry now. Plus, we are already beautiful and do not need any facial treatment" Rabiatul menjawab dengan nada berjenaka. Miss El hanya tersenyum dan berkata "it is okay then. So sorry to interrupt you. Thank you" lantas beredar dari situ.

"Eh, pandai kau berbahasa Inggeris ya. Aku dah tak tahu nak cakap apa tadi" Hanis memuji Rabiatul. Rabiatul hanya tersenyum. Mereka tiba di kawasan pameran tersebut. Kagum dengan kenderaan-kenderaan yang ada, mereka tidak henti-henti memuji. Gambar diambil semahu mereka. Pelbagai aksi yang digayakan. Mereka ini memang pantang mengambil gambar. Jika ada kamera, maka ada sahaja muka mereka. Khadija yang sekian lama berada di situ leka memerhatikan aksi mereka berdua. Tertarik dengan cara mereka berdua menggayakan aksi di hadapan kamera. Dia segera pergi menegur. "Assalamualaikum. Cik berdua. Yang ini memang pantang saya. Saya tak boleh kalau tengok orang bergaya macam cik berdua ni" dia dengan secara tiba-tiba menegur Rabiatul dan Hanis. "Eh, awak siapa?" Hanis bertanya. "Macam ni cik berdua, saya ni jurugambar bebas. Saya memang suka ambil gambar orang-orang macam cik berdua ni. Boleh jadi model untuk saya?" Khadija menerangkan. Mereka berdua setuju dengan permintaan Khadija itu. Sesi bergambar sendiri kini menjadi seolah-olah sesi fotografi majalah fesyen. 

Sementara itu, dari sisi tepi kawasan mereka bergambar kelihatan seorang gadis memandang mereka dengan muka tidak puas hati. "Tak boleh jadi ni, aku kena juga tegur si Khadija tu" gadis itu berkata sendirian. Lantas dia melangkah ke arah mereka. "Wahai sahabatku yang baik hati. Sayang, kau buat apa kat sini? Kan aku suruh tunggu kat sana" gadis itu menegur. "Eh, NorShaherah. Apa kau buat kat sini. Kan kau ke tandas tadi?" Khadija bertanya sambil tersenyum. "Apa aku buat? Patut aku yang tanya apa kau buat dengan kamera aku tu? Suka hati je ambil gambar orang lain ya" Shaherah meninggikan sedikit suaranya. Hanis dan Rabiatul memandang antara satu sama lain. "Jurugambar pinjam kamera orang?" Hanis berbisik kepada Rabiatul. "Aku rasa macam kita dipermainkan saja" balas Rabiatul.

bersambung di bahagian empat~~~

nota kaki kiri: agak sukar kali ni, semua yang tersenarai adalah perempuan. jalan cerita sedikit suram. pesanan biasa, sesiapa yang tidak tahu mengenai segmen ini, boleh klik di SINI

12 comments:

norshaherah said...

terima kasih krana mempromosikan blog sy dgn cara ini..mmg sngt menarik.....thumbs up~!!

Syafiq Rosli said...

kreatif bhai..all da best

mr.panda said...

grrr..bila aku nk msuk ni...haha

Hanis said...

HAHA menarikk habesss ! hhehe mekasehhh yerrpp :)

tukang cerita said...

dasyaht sungguh promote kamu..koool

Mohd Fitri said...

shaherah: sama-sama. terima kasih kembali

syafiq: terima kasih

panda: kau last sekali!! haha

hanis: terima kasih dan sama-sama pula. hehe

:)

Mohd Fitri said...

tukangcerita: eh, ye ke? biasa je la. terima kasih :)

k h a d i j a said...

wah, terima kaseh bnyak promote belog saya. sgt kreatif lah kamu. mna dapat idea buat mcm ni. mcm sgt unik. :))

4G's said...

bla lah nk msuk promo nih...feat ak nk scene menarik...

Mohd Fitri said...

Khadija: sama-sama. eh, unik ke? adalah ilham sikit datang. hehe

poji: sabar, sabar. semua yang tinggal link dapat. cerita menarik atau tak bergantung pada idea ketika menaip.

:)

rabiatulpaid. said...

terhebat lah bro.

Atika Natasha said...

intrsting! =)

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails