commercial break

17 December 2010

Hidup bergelumang sampah

Assalamualaikum.
Selamat hari jumaat kepada semua.
Kepada kaum lelaki muslimin, jangan lupa solat jumaat ya pada hari ini.


Biasa tak anda lihat situasi seperti di atas?
Saya yakin, ramai di antara anda menggelengkan kepala apabila melihat situasi seperti ni di sesuatu kawasan bukan. Ok, sampah di mana-mana.

Hari ni, saya hendak menyeru kepada anda semua untuk melakukan sesuatu perkara iaitu KITAR SEMULA.
Susah ke melakukan kitar semula ni? Mungkin susah kalau sebut kitar semula, tapi senang nak buat kalau ianya RECYCLING. Sama saja keduanya kan.

Kenapa kita perlu lakukan kitar semula ni?
"Alah, kitorang dah tahulah. Buat apalah nak cakap perkara yang dah lapuk macam ni" 
"Alah, kalau aku seorang saja yang buat mana ada kesan. Jadi, baik aku buang saja sampah tu"
Hah, ayat lazim yang akan keluar dari mulut orang ramai.
Sebenarnya, walau sedikit mana anda lakukan kitar semula itu, ianya tetap membantu.
Bayangkan, kalau setiap orang melakukan perkara yang sama. Bukankah kuantitinya akan jadi banyak walaupun semua orang hanya melakukan sedikit kitar semula di rumah.

 Anda tahu tempat ni? Ini adalah pusat rawatan dan pelupusan sampah. Kalau saya nak menceritakan proses dan permasalahan yang terjadi di pusat ini, rasanya tidak cukup untuk entri ni.
Jadi, cuma yang ingin saya beritahu adalah walaupun terdapat banyak pusat seperti ini dalam negara kita, ianya belum tentu dapat menampung sampah yang dihasilkan oleh penduduk negara ini.
Setiap hari jumlah sampah semakin meningkat. Jadi, kitar semula adalah perlu untuk mengurangkan jumlah sampah yang perlu dirawat oleh pusat ini. Isu ini tak pernah lapuk ya, kerana kalau nak dibandingkan dengan negara-negara maju, negara kita masih ketinggalan jauh dari segi kitar semula.

Cara yang paling mudah untuk menambah lagi jangka hayat pusat rawatan ini adalah dengan melakukan kitar semula. Saya tahu, sistem kitar semula di negara kita belum lagi mencapai tahap terbaik kerana kemudahan pusat kitar semula dan tong-tong kitar semula tidak berada pada tahap maksima, tapi tidak ada salahnya jika kita membantu dengan melakukannya di rumah dengan inisiatif sendiri.

Insyaallah, akan datang saya akan menerangkan serba sedikit mengenai sistem pembuangan sampah di Malaysia dan  masalah-masalah yang dihadapi oleh mereka.
Saya ada mempelajarinya dan juga melihat sendiri apa yang berlaku di pusat ini.

Ini gambar tong kitar semula, anda semua tahu bukan
Oleh itu, mari kita sama-sama lakukan kitar semula, untuk mengelakkan HIDUP KITA BERGELUMANG SAMPAH pada masa akan datang.
Insyaallah, sedikit usaha tetap membantu.
Sekian, wassalam.

nota kaki kiri: percaya tak, orang yang menguruskan kitar semula di pusat pelupusan sampah mampu untuk membeli kereta mewah!

11 comments:

msTeddy said...

betul....betul..

nora said...

aku setuju lah ngan ko

Cik' Umie Kacum said...

menarik~!

Ain Zulaikha said...

selamat solat jumaat dan fikir dulu sebelum buang..

Atika Natasha said...

lpas nih sy nk jadi b0ss kitar smula!huhu

fatten said...

wat kilang kitar semule bule jd kaye tau..

Ain Zulaikha said...

skrg ni orang main buang sampah merata2.. dia orang tak kisah dia orang buang sampah kat mana..

* sje komen lagi .. tak kisah kan? :)

mr shah said...

katakan tidak pada smpah....busuk wooo buang rate2..

saya said...

salam.

singgah di malam hari.

bagus kempen ni :)

buang sampah dalam tong sampah! hehe

Sepi tanpa mimpi said...

terima kasih! sama-sama amalkan kitar semula ya.
walau sedikit tetap membantu :)

shazika said...

jangan buang sampah merata-rata

Domain Murah

Related Posts with Thumbnails